Passagerare vägrar åka med SAS nya inhyrda flygplan

Svenska resenärer har riktat kritik mot SAS angående de åtta inhyrda flygplanen från Smartlynx, ett lettiskt flygbolag som tidigare har ratats av andra flygbolag. Resenärer vittnar om allvarliga kvalitetsproblem, inklusive datorhaverier, strömavbrott och tekniska svårigheter med radarutrustningen. Dessutom har personalen visat bristande engelskkunskaper och inte tagit problemen på allvar, skriver Aftonbladet.
Vägrar åka med planet
En av de drabbade resenärerna är Lotta Reberg, en frilansjournalist som även jobbar för Aftonbladet. Hon och hennes make befann sig i Alicante och skulle resa hem med ett av Smartlynx-planen. Efter två timmar av strul och osäkerhet hade planet fortfarande inte lyft, och de bestämde sig till slut för att stiga av planet.
Reberg berättar att personalen sprang in och ut ur planet, hade svårt att kommunicera på engelska och verkade inte ta problemen på allvar. Efter att ha fått reda på att det var fel på datorn och att de skulle starta om hela planet på grund av detta, beslutade de att inte fortsätta resan med det flyget. De upplevde att allting var oprofessionellt och att SAS inte längre var igenkännbart som ett pålitligt flygbolag.
Andra resenärer har också rapporterat om liknande upplevelser med Smartlynx-planen. SVT-profilen Alexander Norén berättar om en incident där personalen försökte starta om datorn genom att stänga av strömmen, men tillkallade tekniker när det inte fungerade. Till sist fick passagerarna byta till ett annat flygplan.
Smartlynx har även fått kritik från andra flygbolag. Det tyska flygbolaget Condor avbröt sitt samarbete med Smartlynx tidigare i år på grund av kvalitetsproblem. Även Norwegian har anklagat dem för bristande kvalitet, både gällande flygplanen och kabinpersonalens språkkunskaper.
Säkerheten "första prioritet"
Flera resenärer är bekymrade över säkerheten med Smartlynx-planen och uttrycker oro över vad som kan hända om tekniska problem uppstår under flygningen. De jämför även kvaliteten och pålitligheten hos Smartlynx-planen med SAS-planen.
SAS har ännu inte svarat på kritiken, men Tonje Sund, ansvarig för mediarelationer på SAS Norge, betonar att säkerheten alltid är företagets främsta prioritet. Det är oklart hur det nya samarbetet med Smartlynx har fungerat och om SAS har mottagit klagomål från resenärer. Resenärer och allmänheten efterfrågar svar och undrar om SAS har tagit på sig mer än de klarar av att leverera i sin strävan att möta efterfrågan.
Det återstår att se om SAS kommer att vidta åtgärder för att lösa de uppkomna problemen och återställa förtroendet hos resenärerna.
Har du varit med om en flygstörning?
Ett försenat eller inställt flyg kan ge dig upp till
7 100 kr!